Tidligere revolutioner er trykketeknologien og senere de elektroniske medier (TV).
Hvad er digital dannelse i forhold til undervisningen på eud?
Hvordan skabes de optimale rammer for it i undervisningen på eud?
”Jeg definerer digital dannelse som evnen til at kunne anvende og forstå digitale medier og at kunne reflektere kritisk over brug og betydning,« siger Gitte Stald, som forsker i digitale medier og demokratisk medborgerskab.
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-digital-dannelse
Fælles for dem alle er dog, at digital dannelse stadig handler om det, at kunne begå sig socialt, etisk og kritisk i en digital verden samt evnen til at kunne reflektere over de digitale muligheder og udfordringer.
https://da.wikipedia.org/wiki/Digital_dannelse
Hvem har ansvaret for, at eleverne på erhvervsskolerne bliver Digitalt-Dannede i forhold til undervisning? Er det skolen, lærerne eller forældrene? Eller er det i den treenighed, som er gældende i andre skolemæssige forhold - altså i et samspil mellem de tre.
De nye medier skaber ravage og nye situationer som vi skal forholde os til og reagere fornuftigt på.
Eleverne bliver distraherede af deres egen og andre elevers mediebrug i timerne.
Lærerne ved ikke hvordan de skal inddrage de nye medier hensigtsmæssigt i undervisningen.
Klafki: 3 dimensioner
1. Selvbestemmende
2. Medbestemmende
3. Solidaritetsevne
En øget inddragelse af it - som fagligt redskab i undervisningen - betyder at eleverne øger deres forbrug af it til sociale formål.
Før foregik kommunikationen mellem lærer og elever i et lokale lukket af fire vægge og en lukket dør. Adgangen til internettet betyder at klasserummet nu er blevet transparent. Kommunikationen går gennem de fysiske vægge og kan være mere omfattende end den der foregår i klasselokalet.
Hvordan kan vi implementere it i undervisningen med fokus på at støtte eleverne til at blive Digital-Dannede generelt?
Hvordan kultivere vi eleverne til at holde fokus på læringsprocesser i det kommunikative pivåbne undervisningsrum?
Hvilke sociale normer skal/kan vi opstille for at undgå at eleverne øger deres forbrug at it til sociale formål i forbindelse med øget inddragelse af it i undervisningen?
Hvordan skaber man et rum med fælles opmærksomhed og tilstrækkelig koncentration i undervisningen?
Afhængighed frigiver dopamin i hjernen og giver en følelse af lykke.
https://www.danskmisbrugsbehandling.dk/blog/alkohol/dopamin-afhaengighed-og-lykkerus/
Sociale medier virker som opfangelse-apparater der tiltrækker elevernes opmærksomhed. Resultatet er distraktion, adspredelse og en svækket modtagelse af indlæring/undervisning.
Eleverne tror, at de kan multitaske. Mennesker slet ikke udrustet til at gennemføre flere intellektuelle krævende opgaver samtidigt - (”En ting ad gangen”) -
Man kan ikke statusopdatere sin Face Book samtidig med at man skal modtage undervisning. Det vil gå ud over hukommelse, forståelse og læring.
Det samme gælder ved opgaveløsning i e-bøger. Hvis eleverne zapper mellem de sociale medier samtidig med opgaveløsningen vil der gå tid og koncentration væk fra undervisningsituationen.
Kun en ting af gangen -
Nogle skoler og lærere prøver at lukke klasserummet ved at forbyde adgang til medierne og internettet til andet end dette faglige. Andre forholder sig ligegyldige og overlader ansvaret til eleverne. Ingen af løsningerne lader til at virke. Tværtimod kan det skade lærer-elev-forholdet og ramme især de elever med det ringeste faglige udgangspunkt. (Og elever som har de dårligste ressourcer at trække på udenfor skolen).
Klafka side 28)
Skolen skal tage ansvaret for at elevernes kultivering i mediebrugen. Som nævnt vil de elever som har den ringeste støtte hjemmefra blive hårets ramt af de nye medievanskeligheder (Paulsen & Tække 2015). De nye muligheder skal tværtimod bruges så chancemulighederne er mere ens for alle elever uanset de hjemlige ressourcer og social arv.
Begreber: Omsorgspædagogik og udfordringspædagogik
Ingen kommentarer:
Send en kommentar