Gruppeopgave
Hvilke Didaktiske ideer, teorier, principper bruger vi ift
undervisning - og hvorfor?
SE PP OG MATERIALE dato 21.3.
10 bud.
10 bud.
- 1. Mål(ene) (bekendtgørelse fra ministeriet)
- Mål for eleverne
- 2. Undervisningsform(er) - Gruppearbejde, individuel, projektorienteret, praksisnært, lærerstyret
- 3. Rammer - lokaler, miljø, internetforbindelse,
- 4. Hvem undervises (elevgruppen (eud - eux)
- 5. Taksonomierne (kendskab, anvendelse)
- 6. Evaluering
- 7. Differentiering
- 8. Hvem underviser (min rolle evt. med flere lærere)
- 9. Midler - IT-værktøjer (QR-koder, Systime lærebog, Office-pakken, WEB 2,0.), bøger
- 10.
Illeris - trekant
Blooms - Kendskab, forstå, anvende -> analysere
Hvad - Målpinde
Hvorfor skal vi lærer det - for at komme videre med uddannelsen til erhvervslivet)
Hvordan (metoder)
Teori før praksis -
Hvorfor skal vi lærer det - for at komme videre med uddannelsen til erhvervslivet)
Hvordan (metoder)
Teori før praksis -
Hvilke didaktiske ideer, teorier, principper bruger vi ift
undervisning - og hvorfor?
Illeris - trekant
Blooms - Kendskab, forstå, anvende -> analysere
Didaktik er lærerens
håndværk og værktøjskasse - Lærerens tilrettelæggelse af faget.
Eksempel: Strukturelle> en bil fra gaden tages
ind i undervisningen (en del af virkeligheden)
Didaktiske>
en overskåret bil som altid er i lokalet (en del af skolen)
MODELLER
Niemeyer
trekant (lærer, elev (hvem), stoffet (hvordan, hvad)
Relationsmodellen
(sekskantet hvor alle elementer skal med)
1. 1 Læringsforudsætninger (hvem skal lære)
2. Rammefaktorer
3. Mål
4. Indhold (Hvad skal læres)
5. Læringsprocessen
6. Vurdering
2. Rammefaktorer
3. Mål
4. Indhold (Hvad skal læres)
5. Læringsprocessen
6. Vurdering
Didaktisk design
Hvordan skaber/tilrettelægger vi undervisning og rammer som
gør at eleverne modtager læring?
Det rejser HV. Spørgsmål
Hvad - hvordan - med hvem - med hvilke medier - hvorfor
Læringsteorier - Den e-didaktiske overvejelsesmodel
INSTRUKTIVISTISKE - læringsmodel
RADIKALT KONTRUKTURISTISKE - do
DEN SOCIAL KONTRUTURISTISKE - do
Ingen kommentarer:
Send en kommentar