Gruppeopgave 

Hvilke Didaktiske ideer, teorier, principper bruger vi ift undervisning - og hvorfor?

SE PP OG MATERIALE dato 21.3.
10 bud.

  • 1.       Mål(ene) (bekendtgørelse fra ministeriet) 
  •        Mål for eleverne
  • 2.       Undervisningsform(er) - Gruppearbejde, individuel, projektorienteret, praksisnært,       lærerstyret 
  • 3.       Rammer - lokaler, miljø, internetforbindelse,  
  • 4.       Hvem undervises (elevgruppen (eud - eux)
  • 5.       Taksonomierne (kendskab, anvendelse)
  • 6.       Evaluering
  • 7.       Differentiering
  • 8.       Hvem underviser (min rolle evt. med flere lærere)
  • 9.       Midler - IT-værktøjer (QR-koder, Systime lærebog, Office-pakken, WEB 2,0.), bøger
  • 10.    


Illeris - trekant
Blooms - Kendskab, forstå, anvende -> analysere

1. Mål for dagen
2. Læringsmål
3. Rammer - lokale, internet, klassemiljø
4. Elevgruppe
5. Andre lærere involveret
6. Differentieret 
7. Midler - it-værktøjer til rådighed
8. Metode - Undervisningsform ( 
9. Evaluering
10. Taksonomier (kendskab, forstå, anvende)

Hvad - Målpinde
Hvorfor skal vi lærer det - for at komme videre med uddannelsen til erhvervslivet)
Hvordan (metoder)
Teori før praksis -

Hvilke didaktiske ideer, teorier, principper bruger vi ift undervisning - og hvorfor?



Illeris - trekant
Blooms - Kendskab, forstå, anvende -> analysere

Billedresultat for kendskab, anvende

Didaktik er lærerens håndværk og værktøjskasse - Lærerens tilrettelæggelse af faget.

Eksempel: Strukturelle> en bil fra gaden tages ind i undervisningen (en del af virkeligheden)

Didaktiske> en overskåret bil som altid er i lokalet (en del af skolen)

MODELLER
Niemeyer trekant (lærer, elev (hvem), stoffet (hvordan, hvad)

Relationsmodellen (sekskantet hvor alle elementer skal med)
1. 1      Læringsforudsætninger (hvem skal lære)
2.       Rammefaktorer
3.       Mål
4.       Indhold (Hvad skal læres)
5.       Læringsprocessen
6.       Vurdering
 
Didaktisk design
Hvordan skaber/tilrettelægger vi undervisning og rammer som gør at eleverne modtager læring?
Det rejser HV. Spørgsmål

Hvad - hvordan - med hvem - med hvilke medier - hvorfor

Læringsteorier - Den e-didaktiske overvejelsesmodel

INSTRUKTIVISTISKE - læringsmodel
RADIKALT KONTRUKTURISTISKE - do
DEN SOCIAL KONTRUTURISTISKE - do





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Thinkling