Differentiering i undervisningen

Differentiering i undervisningen

En problemformulering

Jeg er ansat på handelsskolen KNord i Lyngby og underviser i erhvervsøkonomi (eø) på EUX og EUD. Forløbet går over et semester. 
Inden jeg kom til handelsskolen i 1997 var jeg ansat i den private sektor indenfor salg og marketing, hvilket påvirker min undervisning, som bliver så praksisnær som muligt. Ud over eø, så underviser jeg i innovation og afsætning. 

Min klasse med EUD elever (22) er de mest udfordrende i forhold til elevgruppe og forhåndsviden. Der er stor forskel på elevernes udgangspunkt og spredningen er derfor stor. En del af eleverne er ordblinde eller har diagnoser, som gør det svært for dem at sidde stille og koncentrer sig i længere tid ad gangen. I den anden ende af skalaen sidder nogle stærke elever og er færdige med deres opgaver lang tid før de andre. 
Denne spredning kan være svær at løse og begge situationer betyder faldende motivation. 

Man kunne sige, at de svage elever så bare skal bruge mere tid på at forberede sig ekstra godt til undervisningen - Men sådan hænger det ikke sammen i praksis. Desværre er det, de i forvejen, svage elever, som ikke har overskud til forberedelse hjemme. 
Et andet problem er at faget (eø) og elevgruppen er, at eleverne skal være med fra start. Hvis de bruger de første lektioner til andet end faget eller mister koncentrationen, så kan det blive svært at følge med i faget resten af semestret.  


Hvordan kan jeg bruge Web 2.0 teknologien til at øge elevernes motivation for at lære og samtidig mindske støjen i klasserummet?
      
      Hvilke teknologier kunne være med til at øge elevernes motivation?

Kan undervisningsdifferentiering være med til at bibringe mere motivation og mindre støj?

Hvordan kan jeg differentiere min undervisning?

Hvordan kan Flipped Classroom afhjælpe elevernes manglende forberedelse?

Hvordan kan jeg evaluere om eleverne oplever en større motivation?
   


        Værktøjer

     Kahoot
    QR koder
    YouTube
    Google Docs.
    Blog

     Items

   Mobil
   Tablet
   PC bærbar
   PC stationær

    KLAFKI

J  Jeg vil bruge Klafkis - Indre differentiering - 'Aspekter' - Gennemgang 
   Det skal forstås på den måde, at jeg vil inddrage digitale teknologier web. 2.0 og Flipped Classroom
    Jeg vil optage videoer så eleverne kan se mit oplæg og forberede sig hjemme -  Fordelen er at vi kan bruge tiden på opgaveløsning mv. - Eleverne kan gå tilbage og se så mange gange de vil og hvor de vil - Hjemme, i bussen, i skolen mv.

Modeller
   Illeris
   Kolb
   Bloom
   Terry Anderson
FFlipped classroom (Henning Romme Lund) Systime 2015)









Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Thinkling